Sodródás az internet felé – 10 lépésben

2017. 04. 11. 10 hozzászólás

…akár ez is lehetett volna a címe a H. Varga Gyula által 2003-ban Egerben kezdeményezett sajtónyelvi konferenciáknak, melyek közül a hetedik 2017. április 8-9-én volt a Eszterházy Károly Egyetemen.

(Címe ezúttal: A befolyásolás formái a médiában. Szándék, hatás, forma és tartalom.)

** A Facebook átalakította a médiát. A robot szerkeszt. Nincs szerkesztői kontroll. (Kecskés István, blogstar.hu)



 

** A 10 dolog… kezdetű írás kell. Nem éri meg hosszú cikket írni. A kamu több emberhez jut el, akár választást is befolyásol. Forráskritikai érzékenységünk gyenge. (Kruzslicz Dávid, RTL klub)

** Megjelent az igazság utáni (post truth) média. Az Igazi csíki sör kis erdélyi manufaktúra tulajdonosai között hollandok is vannak. (Győrffy Gábor, Babes-Bolyai Tudományegyetem)

** A professzionális média átvette a közösségi oldal tartalmát és nyelvezetét. (GyG)

** Erdélyben „két éjfél van”, a kolozsvári magyar adás szilveszteri műsorát sokan követik az FB-bejegyzések szerint, de a himnuszt nem játsszák. (Rácz Éva, Kolozsvári Rádió)

** Az újmédia anonimizál, virtualizál, szimulál, eltüntet. (H. Tomesz Tímea, Eszterházy Károly Egyetem)

** Az új evangelizáció szempontjából az EU területe is missziós terület. (Bérczessy András, Szent István Rádió)

** A címnek ma már nem kell utalnia a tartalomra. A becsapós, nyitott cím csalódást okoz a befogadónak, de újra és újra rákattint. (Kiss Róbert Richard, Globoport Media Holding)

** Jól informált tudatlanság korában élünk.  A szépirodalom hátrál, a szektairodalom (a biztos érdeklődési körre számító ismeretterjesztés) még tartja magát; de az olvasás és ember megváltozik. (Kaiser László, Hungarovox)

** Cukiság, félelemkeltés, statisztikai átverés… Néhány „tudatküszöb alatti” stratégia a médiában… (Balázs Géza, ELTE, Magyar Nyelvstratégiai Kutatócsoport)

Hét konferencia, négy kötet, a legfrissebb: Balázs Géza—H. Varga Gyula szerkesztésében: Sajtónyelv – médianyelv. Kutatás, elemezés, dokumentumok (Hungarovox, 2017) a Manyszi webboltjában is kapható. Lesz folytatás is Egerben!


Krónika és képek: BG

10 hozzászólás

#1 Komlósi Sándor 2017.04.12.07:38:02

Post truht média és gonzo újságírás is elhangzott a konferencián. Igazság utáni és fikción alapuló média… Csoda, hogy hová tart a világ?

#2 Téglási 2017.04.13.09:40:56

…Az új evangelizáció szempontjából az EU területe is missziós terület… – Mennyire igazatok van!!!

#3 Zoltán 2017.04.20.10:16:19

A hagyományos sajtónak már azzal vége lett, hogy összeomlott a terjesztés, nem hozták ki a lapokat reggel, a reklamálás szinte lehetetlen volt. Lehet, hogy ez egy jól megtervezett hadművelet volt, s célja: irány az internet…

#4 dolfin 2017.04.21.12:48:32

szeriőz újságírás és gonzo újságírás, no az mi

#5 Joó János 2017.04.22.17:22:14

Szerintetek mi a fészkes fenének kell szakmák éjszakáját rendezni? Miért nem lehet nappal?

#6 Komlósi Sándorné 2017.04.23.11:32:23

Joó Jánosnak: Ez a divat. Az éjszakai programoknak a nagy a vonzereje. Nálunk az iskolában volt 24 órás foci, meg 24 órás irodalmi felolvasás is. Nagyon kedvelték a gyerekek! Eta néni

#7 KI 2017.04.24.05:50:55

Vannak, akik azt mondják, csak a technológia változik, semmi más. A gyerekek ugyanúgy olvasnak. Ebben is van valami.

#8 Jó S. 2017.04.27.07:14:55

Nemrég hallottam az internetre: itt és most média

#9 Ernő 2017.04.30.12:37:59

További új jelenségek a médiában: médiapárt, médiapolitizálás. Korábban még vita tárgya volt, hogy a média vajon hatalmi ág-e. Klasszikusan nem, de most egyre inkább úgy látszik, hogy igen.

#10 Bandi bácsi 2017.05.05.07:51:31

az állandóan mobilozók figyelmébe: Amióta kikapcsolom lefekvés előtt a mobilom, azóta utolérhetetlen vagyok az ágyban.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

vissza a főoldalra