e-nyelv.hu
Deák-Takács Szilvia

Deák-Takács Szilvia

Kérdezzen tanácsadónktól!

A legújabb kérdések:

Nike-kal

2018.11.12.

szerző és mű címe

2018.11.12.

úgyhogy; úgy, hogy; úgy-ahogy

2018.11.12.

fintech

2018.11.12.

sorszámnév és toldalékolás

2018.11.12.

korábbi kérdések

 
Ön hogyan mondaná magyarul?

bank

pénzvegykonyha

mammonzsák

pénzház


VIII. Magyar nyelv napja

2018. nov. 13.

Budapest

50. Kazinczy-napok

2018. nov. 15--18.

Kassa

A Csemadok Kassai Városi Választmánya szeretettel meghívja az 50. KAZINCZY-NAPOK rendezvényeire, amelyekre 2018. november 15. és 18. között kerül sor Kassán, a Thália Színház Márai Stúdiószínpadán (Timonova 3.)

Új nézőpontok a magyar nyelv leírásában 7. A nyelv hálózatos leírása

2018. nov. 22--23.

ELTE BTK

ELTE Mai Magyar Nyelvi Tanszék

51. Énekkel nevelés, zenei anyanyelv

2018. 07. 11. 1 hozzászólás

Gyarmath Olga a legendás békés-tarhosi iskola egyik tanára Gulyás György iskolalapító, igazgató, karnagy emlékének állított könyvében („Tudsz-e Tarhosért lelkesedéssel dolgozni?”) írja:

& „Minden magyar álmodozó”. Kodály írta. Keresem a megvalósult és a be nem teljesült álmokat Gulyás György életében. Ő ezeket az álmokat így nevezte:


& „mennyire szívügyem volt”.


Hiszem, hogy meghatározott feladattal születtünk erre a világra, és hogy a nagy út végén el kell számolnunk a teljesített és meg nem valósított feladatokról. (…) Amikor Gulyás György (…) megismerte Kodály, Bárdos, Kerényi énekkari műveit, a zenei nevelés olyan útra talált rá, amely Tarhoshoz vezetett. Úgy élt, és annyi mindent csinált ez az ember, mintha ezer élete lett volna. Szeretett énekelni. Éneklő gyerekek között érezte igazán jól magát. Ragyogott a szeme az örömtől!


& „Amíg énekelünk, boldogabbak vagyunk – mondta -, vagy éppen rádöbbenünk, hogy örömünkben, bánatunkban, tenni akarásunknak nagyszerű kifejezője az éneklés, a zene.”


Voltak, akik még életében „elfelejtették”. Ki tájékozatlanságból, ki közömbösségből, ki irigységből. (…) fájdalmas arra gondolni, hogy nem egészen az lett, aki szeretett volna, és az iskolája sem lehetett egészen olyan, mint amilyennek megálmodta az Emlékiratban. (…) Az emlékiratnak a kulcsszava:


& zenei anyanyelv.


Kodálytól tanulta az énekkel nevelés programját.


& „Ez az iskola azt akarja adni, ami a mienk. Ami a gyermeknek sajátja, s amit csak gyermekkorban lehet megtenni annak, aki anyanyelvet akar teremteni” (Gulyás György, 1947)


(Gyarmath Olga: „Tudsz-e Tarhosért lelkesedéssel dolgozni?” Békés, 2001. 50—52.)


1 hozzászólás

#1 Magyar Margit 2018.07.16. 16:21:36

Megható, hogy ilyen szépen emlékeznek erre a torzóban maradt, de mégis kisugárzó erejű vállalkozásra, amit békés-tarhosi énekiskolának neveznek.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

vissza a főoldalra